Festivitatea de deschidere
Vineri, 2 noiembrie, am avut prima întâlnire în cadrul proiectului Invăţare prin dictare. La festivitatea de deschidere, Cristiana Olteanu a prezentat noul format al proiectului şi acţiunile care se vor derula pe parcursul acestui an, iar Irina Comănescu a prezentat dicţionarele si cărţile de referinţă utile celor care doresc să-şi îmbunătaţească abilitaţile de exprimare corectă în limba română. Intâlnirea a continuat cu susţinerea activităţilor programate la care ne-am bucurat de prezenţa a 256 de participanti, elevi de la:
- Şcoala Anton Pann
- Şcoala generală nr. 10
- Şcoala I.G. Duca
- Şcoala generală nr. 4
- Colegiul Matei Basarab
- Liceul de Artă
- Colegiul Alexandru Lahovari
- Şcoala Waldorf
Au început înscrierile
Proiectul
Învățare
prin dictare derulat de Biblioteca Antim Ivireanul este
o idee generată de o problemă specifică: dezinteresul față
de utilizarea limbii române corecte în contextul utilizării pe scară largă a
tehnologiei informaționale și
a site-urilor de socializare care au dezvoltat un adevărat limbaj paralel. La
originea proiectului stă decizia guvernului de a introduce obligativitatea "momentului
ortografic", inclusiv la clasele de liceu.
Scopul proiectului este acela de a contribui la consolidarea scrierii
ortografice și sprijinirea competențelor
de scriere corectă în limba română.
Provocarea constă în alegerea metodelor de abordare astfel încât să
transformăm sau să încadrăm un proiect care pare că aparține
exclusiv sferei educaționale,
într-un serviciu de atragere a utilizatorilor spre bibliotecă si de promovare a
colecțiilor.
Pentru atingerea
obiectivelor combinăm metodele formale cu cele non-formale. Dictarea propriu-zisă este abordată diferențiat
în funcție de vârsta și
de pregătirea participanților, iar
testele de creativitate sunt raportate la tema vizată. În cadrul
sesiunilor de dictare sunt
prezentate videoexpoziții cu
operele literare din care sunt selectate textele propuse spre dictare. Pentru
exemplificarea practică a noțiunilor
teoretice, fiecare sesiune se încheie cu afișarea formei
corecte a textului dictat și
cu prezentarea în formă electronică a
regulilor de ortografie. Metodele
non-formale cuprind și activități
de socializare bazate pe învățarea
interactivă, energizere, tombole pe teme de ortografie.
În acestă a doua ediţie,
proiectul „Invaţare prin dictare” va deveni mult mai interactiv. Pe pagina special
creată pe blogul http://indexare-referinte.blogspot.ro/p/proiectul-invatare-prin-dictare.html
vom posta textele dictărilor, explicaţiile ortografice şi prezentarea cărţilor
din care fac parte textele selectate. Utilizatorii au posibilitatea să-şi
exprime impresiile şi comentariile, să interacţioneze, să facă propuneri şi să adreseze
întrebări utilizând instrumentele online pe care le punem la dispoziţie. O altă
noutate este şi introducerea în cadrul activităţilor de creativitate a
problemelor legate de limba romană vorbită şi greşelile stilistice (repetiţia,
pleonasmul, tautologia, anacolutul, cacofonia, excesul de familiarisme,
vulgarismul şi elementele colocvial-argotice, limbajul de lemn, clişeele
lingvistice, hipercorectitudinea). Initierea participantilor in realizarea de
recenzii, precum şi organizarea unor sesiuni de prezentare susţinute de ei şi
de diverse personalitatăţi invitate să susţină dictarea şi să socializeze cu
participanii sunt alte activităţi pe care le introducem în acest nou format al
proiectului.
Prin obiectivele proiectului, biblioteca
răspunde unei nevoi a comunității,
iar participanții dobândesc abilități
și cunoștințe
ce contribuie la creșterea
performanțelor școlare
și la dezvoltarea lor personală.
La adresa de email biroureferinţe@yahoo.com, Tel: 0250/739221 int.136 şi completând formularul pe blog, se pot înscrie, pentru
participarea la sesiunea care va avea loc pe 1 noiembrie la Biblioteca Antim
Ivireanul, toţi cei interesaţi să-şi
testeze cunoştinţele de limbă romană, scrisă şi vorbită.
ÎNSCRIERE PENTRU ÎNVĂŢARE PRIN DICTARE