Recenzie - Emile Durkheim -Istoria Sociologiei Perioada marilor sisteme Vol. 1- ILIE BĂDESCU




Emile Durkheim



Istoria Sociologiei
Perioada marilor sisteme
Vol. 1

ILIE BĂDESCU



recenzie

   


Andrei-Alexandru Olteanu
Facultatea de Sociologie
Specializarea Devianţă şi Criminalitate
Anul 2, Seria 2


Sorokin a propus folosirea denumirii de ,,şcoală a sociologismului în locul şcolii sociologiste, deoarece a observat că nouă denumire reflectă mai bine legăturile între ideile sociologice şi interacţiunea socială.
Dacă budismul consideră că ,,eul” - o exprimare individuală a contactului social - poate fi anihilat prin suprimarea acestui contact, Platon este de părere că raţiunea este ceea ce-l defineşte pe om ca fiinţă socială. Atât Sorokin, cât şi Durkheim îşi exprimă convingerea că atunci când nu există raţiune şi moralitate, omul poate deveni animalic în relaţia cu societatea şi poate comite cele mai abominabile crime.
Termenul prin care Durkheim defineşte această stare anarhică manifestată prin dezordine generalizată este  anomie. Autorul consideră anomia o unitate de măsură a gradului dezintegrării sociale a grupurilor.
Studiind relaţia dintre libertatea individului şi autoritatea regulii, Durkheim este de părere că dacă individul sau grupul pot fi expuşi anarhiei, societatea, conştiinţa colectivă are puterea de a constrânge, de a moraliza şi de a reglementa faptele sociale.  În acest sens, sociologul subscrie teoriei tranziţiei de la comunitate la societate lansată de Tonnies, cu deosebirea că, în viziunea lui Durkheim, o contribuţie esenţială o are funcţia economică care s-a dezvoltat constant în comparaţie cu celelalte funcţii: militare, religioase, administrative.
Durkheim a observat că pe măsură ce societăţile devin preponderent industriale, se crează un dezechilibru funcţional prin modificarea ocupaţiilor şi implicit a regulilor la nivel de societate şi prin dislocarea unei mase mari de indivizi de sub acţiunea celorlalte funcţii. Efectul acestui dezechilibru este scaderea moralităţii şi a coeziunii sociale.
Potrivit teoriilor cu privire la diviziunea muncii sociale, aceste funcţii tind să se echilibreze şi să se regleze într-o perioadă suficient de mare de contact social reciproc. Totuşi, realitatea demonstrează că nici frecvenţa şi nici repetitivitatea contactelor nu constituie garanţia generării unor reguli sociale. Pentru a demonstra metodele de depăşire a stărilor de dezordine, de anarhie sau cele de anomie, Durkheim propune ideea corporatistă, fiind convins că nici statul şi nici alt grupsocial nu pot garanta singure autoritatea regulii sociale.
Durkheim numeşte corporaţie sau grup profesional agenţii aceleaşi industrii reuniţi într-un corp comun care devin sursa unei noi forme de solidaritate, promovează o anume putere morală şi generează o nouă ordine socială, ceea ce conduce spre legitimarea ordinii industriale.
Permanenţa vieţii cotidiene şi eficienţa acesteia sunt asigurate de regula socială. Profesionalitatea devine factor şi autoritate morală numai ca profesiune organizată, echivalentă cu corpul profesional sau corporaţia. Autorul defineşte corporaţia ca fiind ,,contrapartea morală a profesiunii ca realitate economică” (p. 241).
Potrivit paradigmei corporatistă susţinută de Durkheim, societatea este o stare intermediară, de tranziţie spre o nouă ordine socială comunitară şi solidaristă. Omogenitatea solidarităţii sociale din cadrul comunităţii tradiţionale devine diferenţiată într-o societatea corporatistă, distingându-se astfel solidaritatea mecanică şi solidaritatea organică corespunzătoare celor doi poli ai societăţii.  Stările intermediare sunt cele în cadrul cărora se manifestă o creştere a anarhiei. Diminuarea bazei comunitare a societăţii, care este în opinia lui Durkheim baza oricărei societăţi, înseamnă dezordine, anomie, anarhie. Această stare în care societăţile îşi pierd baza comunitară poate genera tipuri de totalitarism, mergând pe ideea că totalitarismulşi comunitatea sunt opuse.
Dacă în viziunea lui Tonnies comunitatea generează starea ei opusa, adică societatea, Durkheim afirmă că solidaritatea mecanică generează opusul ei, solidaritatea organică.
Făcând un istoric al ascensiunii şi al declinului corporaţiilor, Durkheim consideră ca acestea au contribuit de-a lungul timpului la transformarea tipurilor de societăţi umane, devenind principala putere morală capabilă să întreţină solidaritatea socială şi să sporească civilizaţia. De altfel, sociologul consideră familia şi corporaţia ca fiind cele două rădăcini ale socialităţii şi principalele direcţii ale solidarităţii sociale.
Urmând logica transformărilor grupurilor, corporaţia va fi şi ea supusă acestor transformări, aşa încât societatea va deveni un mare sistem de corporaţii naţionale sau, cum îl numeşte Durkheim, stat corporatist.  Diferenţa dintre statul corporatist sau comunitar şi cel totalitarist constă în mijloacele pe care le foleseşte fiecare sistem pentru a menţine agregarea socială. Sistemul totalitarist foloseşte forţa şi frica şi îi tratează pe indivizi fără a-i diferenţia, pe când statul corporatist foloseşte pentru acelaşi lucru puterea morală şi îi diferenţiază pe indivizi după criterii socioprofesionale.
Diviziunea muncii este prezentă în toate domeniile şi reprezintă o sursă de creştere a civilizaţiei. Sporirea puterii materiale şi intelectuale este consecinţa directă a funcţiei de diferenţiere care o caracterizează, dar şi prin cea de asociere.  Durkheim explică fenomenul prin care tocmai diferenţele de orice tip dintre indivizii unei comunităţi îi uneşte.
Durkheim consideră studiul solidarităţii principalul obiect al sociologie, solidaritate pe care el o defineşte ca pe un fapt social care poate fi cunoscut decât prin efectele lui sociale.
Durkheim a urmărit fenomenul sinuciderilor şi a observat că media acestora este variabilă în perioadele de perturbare economică, deşi nu sărăcia sau greutăţile sunt principalele motive ale sinucigaşilor. Potrivit sociologului există o legătură direct proporţională între rata sinuciderii şi creşterea puterii economice  prosperitate care generează o scădere a puterii morale a societăţii.
Orice stare de anomie este de fapt o perturbare a ordinii colective care demotivează orice acţiune, îi anulează sensul şi o asociază cu absurdul. Anomiei îi sunt, aşadar, asociate stările  de anarhie a pasiunilor, a dorinţelor şi a ambiţiilor. Ea se manifestă  în următoarele laturi ale societăţii: ierarhiile sociale, mobilitatea socială, armonia pasiunilor, gradul de fericire, salarizare, bunăstare, sănătate, credibilitate, nivel de trai şi de plăcere de a trăi, gradul satisfacerii sociale. Autorul defineşte în acest context anomia ca fiind ,,totuna cu încetarea temporară a acţiunii societăţii asupra indivizilor datorată fie unei crize dureroase, cum ar fi dezastrele economice, declasările sociale, cataclismele, fie unei transformări fericite, dar prea bruşte, cum ar fi o creştere bruscă a puterii şi a averii(p. 355). Dar, sociologul nu se opreşte doar la această definiţie, ci de-a lungul operei sale elaborează nu mai puţin de opt definiţii, vizând toate domeniile de manifestare ale acestui fenomen.
Durkheim a studiat şi formele individualizării omului mediu şi a constatat că ceea ce  îi deosebeşte pe indivizi sunt performanţele profesionale în raport cu ceilalţi.Durkheim constată că diferenţa între omul mediu şi omul moral este echivalentă cu cea dintre omulmediocru si omul de performanţă. Ceea ce-l aduce pe om la starea de mediocritate, chiar la cea animalică este chiar ieşirea din societate.
Cele şase mari direcţii de individualizare maximală, de libertate umana sunt descrise de  Durkheim ca fiind : Reformatorul, Legiuitorul, Profetul, Întreprinzătorul, Specialistul şi savantul cărora sociologul le adaugă Înţeleptul.Faţă de aceste forme fundamentale, sociologul găseşte si anumite forme eterogene cum ar fi Eruditul, Magicianul, Descoperitorul, Inventatorul.
Durkheim este convins că existenţa unor practici si credinţe comune determină o conştiinţă comună, iar religia reprezintă una din formele de maximă socializare.Religiozitatea este expresia tipului social, dar si a regimului istoric care dă o formă de variaţie caracterului repetitiv al regimului etnopsihologic.

De ce (re)vin la biblioteca?

Biblioteca Judeteana "Antim Ivireanul" Valcea                               

Translate

Faceți căutări pe acest blog

Persoane interesate

Trafic pe blog

HTML hit counter - Quick-counter.net

Totalul afișărilor de pagină

Un produs Blogger.

About this blog