Considerat filosoful
culturii, Mircea Vulcănescu a făcut
parte dintr-o generaţie de gânditori, “elevi” ai lui Nae Ionescu. A fost un exemplar om de stat care a reuşit
performanţa să ţină în frâu finanţele ţării în plin război mondial. Era un om de o calitate cu totul aparte: generos, senin, rafinat, împăcat cu
soarta, care radia inteligenţă spirituală chiar şi în temniţele comuniste în
care şi-a sfârşit viaţa.
Mircea Vulcănescu
susţine că „sufletul românilor se
caracterizează printr-o serie de veleităţi de a fi în anumite feluri, printr-o
serie de tentaţii, printr-o serie de reprezentări divergente despre sine,
printr-o serie de sentimente de lipsa de actualitate care s-ar simţi întregite
prin alunecarea în direcţia felului de a fi al anumitor altor popoare, pe care
cu un cuvânt am încercat să le caracterizăm sub numele de ispite: ispita Romei,
care a generat istoria culturală modernă a României, ne-a dat cronicarii,
unirea religioasă şi şcoala latinistă; se întâlneşte azi la Blaj, cu nesfârşitul
său şir de canonici; ispita greco-bizantină îl întâmpină pe bucureştean de cum
iese la Mogoşoaia; ispita slavo-bizantină ne-a dat mânăstirile; ispita fondului
nostru trac – pe Lucian Blaga, Vasile Pravan, Nae Ionescu, autohtoniştii;
ispita franceză - paşoptismul funciar al întregii noastre culturi; ispita
germană ne-a dat reacţiunea junimistă; ispita rusească – poporanismul şi, în
parte, semănătorismul.”
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu