450 de ani de la naşterea lui Galileo Galilei (1564-1642)
Galilei,
astronomul şi filosoful italian, este unul dintre fondatorii fizicii moderne. Teoria
relativităţii a fost enunţată pentru prima dată de Galileo Galiei în lucrarea
sa, Dialog despre cele două sisteme
principale ale lumii, ptolemeic şi copernician (1632), lucrare a cărei ediţie republicată în
1962 se afă în colecţiile Bibliotecii Antim Ivireanul. În acestă carte
descoperim studiile pe baza cărora teoria relativităţii a înlocuit teoria “nemişcării absolute” susţinută de
Aristotel în secolul al IV-lea î Hr., potrivit căreia nemişcarea este starea
firească a oricărui obiect, care lăsat
liber îşi reia această stare.
Galileo Galiei a fost de asemenea un adept al teoriei lui
Copernic potrivit căreia Pământul se roteşte în jurul Soarelui şi nu invers. Deşi Biserica Catolică nu a recunoscut validitatea teoriilor
sale, Inchiziţia nu l-a aruncat pe Galilei în închisoare şi nici nu l-a ars
pe rug, ci l-a condamnat la arest la domiciliu. A fost dus iniţial la somptuoasa
vilă a arhiepiscopului de Siena,
apoi la vila sa
de lângă Florenţa. Abia în 1992
Biserica Catolică a recunoscut că teoriile lui Galilei despre sistemul solar
sunt în mare parte corecte.
In 1978 Octavian Paler a publicat romanul numit iniţial Abjur, dar publicat cu titlul Apărarea lui
Galilei (Apărarea lui Galilei: dialog despre
prudenţă şi iubire). Romanul se constituie într-un dialog imaginar între autor şi
Galileo Galilei prin care acesta din urmă îşi justifică actul dezicerii de
teoriile sale atunci când se afla în faţa tribunalului Inchiziţiei. Este lupta cu sine a unui om aflat în faţa dificultăţii de a opta.
“- Nu mi-a
plăcut niciodată să fiu pus să aleg. Şi dintr-o dată eram pus să aleg între rug
şi viaţa mea. Cum aş fi putut prefera rugul?” A ales viaţa şi pentru că era conştient de
inutilitatea martirajului, şi pentru că
“salvându-mi viaţa, mi-am salvat posibilitatea de a lucra mai departe”. În
roman apare şi un al treilea personaj, Ana, o prezenţă misterioasă în visurile
lui. Aceasta pare a fi vocea lui
interioară, conştiinţa care îl numeşte “un om urmărit de un rug” care va duce
mereu cu el o rană ce nu se va cicatriza niciodată.
Galilei a
supravieţuit aşadar, dar a trăit tot restul vieţii
între doua inchiziţii. Una care l-a condamnat şi aproape l-a omorât (dar care
l-a facut să aprecieze mai mult viaţa) şi una formată din cei care îl condamnă că
nu a ales martirajul apărându-şi ideile.
Octavian Paler ne oferă şansa de a participa afectiv la Apărarea
lui Galilei şi reuşeşte să ne implice într-o meditaţie personală asupra lucrurilor mărunte din viaţă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu