Firea deosebit de
emotivă a lui Botticelli se întrevede în tabloul cu subiectul antic intitulat Calomnia,
inspirat din povestirea lui Lucian din Samosata despre una dintre lucrările
pictorului grec, Apelles. Acţiunea se desfăşoară în cadrul unei scene de teatru
antic, pe un fundal de arcade elaborat decorate, în dosul cărora se întrevede
doar un pământ sterp şi infinitatea cerului. Judecătorul Mida, înconjurat de
figurile alegorice ale Ignoranţei şi
Invidiei, întinde mâna spre figura
bărbatului care reprezintă Calomnia,
în dosul căruia trei furii târăsc victima, trăgând-o de păr. Victima are
mâinile prinse într-o rugăciune, iar picioarele sunt suprapuse sugerând
rastignirea. În urmă-i, înfăşurată în
negru, apare Remuşcarea, privind
îngrozită înapoi spre superbul nud feminin, întruchipând Adevărul. Nude apar doar victima şi Adevărul.
Cum a reuşit Lucian
din Samosata să descrie acestă scenă care l-a inspirat pe Botticelli putem afla
citindu-i scrierile: Lucianus,
Samosatensis în colecţiile Bibliotecii Antim Ivireanul Prozatorul grec, considerat şi creatorul
pamfletului a stâpânit într-un mod remarcabil ironia mai ales atunci când
a creionat tipologiile umane contemporane lui.
Tema calomniei,
foarte frecventă în literatură, apare şi în muzică. Una dintre cele mai cunoscute
arii din istoria muzicii de operă este Aria
calomniei de pe care o puteţi asculta la Secţia Multimedia
Rossini Il
Barbiere di Siviglia [CD Audio]
„Calomnia e o recunoaştere de superioritate: cel ce
calomniază arată că are nevoie de muncă pentru a te aduce la nivelul său.” ( Nicolae Iorga, Cugetari-în colecţiile
bibliotecii )
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu